×
« powrót
  • opony całoroczne
28 lutego 2019

Całoroczne coraz silniejsze

Rynek oponiarski w Polsce od wielu lat podlega dynamicznym zmianom. Dotyczą one zarówno sposobu dystrybucji opon, jak i preferencji zakupowych klientów.

Mówiąc o zmianach w dystrybucji opon, mam na myśli widoczną w ostatnich 5 latach konsolidację w segmencie sprzedaży hurtowej – z kilkudziesięciu hurtowni działających na rynku zostało zaledwie kilka. Dwie największe sprzedają znacznie powyżej 2 mln opon rocznie, zaś pozostałe – ok. 0,7–1,5 mln.

W ostatnich latach daje się również zauważyć rozwój sieci sprzedaży detalicznej (związanych bezpośrednio z producentami opon) preferujących określone marki. Najważniejszą jednak i najbardziej widoczną zmianą dla każdego uczestnika rynku oponiarskiego jest rozwój segmentu e-commerce. Przez Internet sprzedaje się już powyżej 3 mln opon rocznie, co stanowi prawie 25% udziału w rynku. Czy jest to kres możliwości tego sektora? Tego nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Obserwując coraz to nowe technologie wykorzystywane w sprzedaży towarów na rynku e-commerce, wydaje się, że ten kanał dystrybucji może w Polsce jeszcze zyskać na znaczeniu.

Kwestia preferencji zakupowych kierowców związana jest bezpośrednio ze zmianą parku samochodowego poruszającego się po drogach. Od kilku lat widzimy wyraźny wzrost liczby nowych samochodów sprzedawanych w Polsce – w roku 2018 sprzedano ich 530 tysięcy.

Poza tym od czasu naszego wejścia do Unii Europejskiej co roku importujemy z Europy setki tysięcy używanych pojazdów: w ostatnich trzech latach liczba ta każdego roku przewyższała 1 mln. (Tab.1)

Są to niestety stare auta: statystyczny wiek importowanego samochodu wynosi blisko 12 lat, a tym samym wśród klientów z tej grupy największy zbyt mają opony najtańsze. To przyczynia się z kolei do wzrostu popularności w naszym kraju produktów pochodzących z Azji – głównie z Chin. Opony te są coraz lepszej jakości, mają niezłe bieżniki, dobre parametry na etykietach, a przede wszystkim są konkurencyjne cenowo w stosunku do rodzimych, europejskich marek. W Polsce ich sprzedaż szacuje się na blisko 3 mln sztuk rocznie. To potężna liczba, ale trzeba pamiętać, że nasz rynek jest rynkiem wybitnie cenowym, co wynika wprost z faktu, że 75% samochodów poruszających się po polskich drogach ma powyżej 12 lat. A to determinuje rozwój sprzedaży w poszczególnych segmentach cenowych. Od pewnego czasu obserwujemy spadek udziału w rynku opon z segmentu premium, zaś wzrost w segmentach budżet i superbudżet, w których produkty są najtańsze. (Tab 2)

Zmiany w parku samochodowym poruszającym się po naszych drogach wywarły także wpływ na asortyment kupowanych opon. Znikają z rynku opony 13- i 14-calowe, a następuje wyraźny wzrost sprzedaży opon 17-calowych i większych. Wprawdzie w dalszym ciągu najpopularniejszym rozmiarem na rynku jest 205/55/R16, ale zdecydowanie widać wzrost sprzedaży opon o średnicach osadzenia 17 cali i wyższych. (Tab.3 i Tab.4)

Kolejnym novum na rynku oponiarskim jest wzrost popularności opon całorocznych. Typ ten był dostępny w sprzedaży od wielu lat, ale nie każdy producent miał go w swojej ofercie. Teraz wszyscy liczący się gracze rynkowi wprowadzają takie właśnie produkty w każdym z segmentów cenowych, a jako że mają one bardzo dobry PR, otrzymują pozytywne opinie i szybko zyskują na popularności. Udział rynkowy opon all season w Polsce wynosi 7%, ale będzie szybko rósł i szacuje się, że może dojść do 20%. Tak już jest na niektórych rynkach europejskich – głównie tam, gdzie praktycznie nie ma zimy.

Mimo braku przepisów nakazujących kierowcom użytkować w zimie opony zimowe lub całosezonowe, na naszym rynku sprzedaje się o ponad milion opon zimowych więcej niż letnich. Wynika to z kilku aspektów: ponad 70% nowych samochodów sprzedawanych na rynku polskim kupowanych jest przez klientów instytucjonalnych, głównie firmy leasingowe, które zawsze dokupują dla użytkowników leasingowanych pojazdów drugi komplet opon zimowych. Ponadto wśród właścicieli najtańszych samochodów zauważalna jest tendencja do użytkowania jednego kompletu opon przez cały rok – i są to właśnie opony zimowe. Kolejny aspekt o którym już wspominałem, to wzrastający udział opon all season, które wydaje się, że zdobywają rynek kosztem opon letnich. (Tab.5)

Andrzej Skowron, Prezes zarządu Polskich Składów Oponiarskich

Źródło: autoEXPERT

Dane statystyczne udostępnione dzięki uprzejmości Goodyear Dunlop Tires Polska Sp. z o.o.