facebook

PSO :: Polskie Składy Oponiarskie

Odwiedź nas na:

Czujniki ciśnienia TPMS

 

Podstawa prawna

Dyrektywa Unii Europejskiej, która zobowiązuje producentów samochodów do stosowania Sytemu Kontroli Ciśnienia w Oponach – TPMS, weszła w życie z dniem 1 listopada 2014 roku również w Polsce.

 

 

Korzyści

Prawidłowe ciśnienie w ogumieniu wpływa na zmniejszenie zużycia opon i paliwa, przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa użytkownika pojazdu poprzez lepszą przyczepność do nawierzchni (optymalna powierzchnia stykowa opony z podłożem) oraz optymalizuje drogę hamowania. Dodatkowo zmniejsza się ryzyko aquaplaningu. System TPMS odpowiednio wcześniej ostrzega o utracie ciśnienia, zmniejszając ryzyko całkowitego uszkodzenia opony (spalenia opony, uszkodzenia warstwy butylowej).

 

 

Rodzaje TPMS – informacje ogólne

System bezpośredni – polega na przesyłaniu w czasie rzeczywistym wyników pomiaru ciśnienia w kole do ECU (komputera pokładowego samochodu). Zamontowany na feldze zawór posiada czujnik ciśnienia i temperatury, a także baterię i nadajnik radiowy. Pomiar ten jest dokładny i umożliwia szybką korektę ciśnienia w oponach. Wadą jest stosunkowo wysoki koszt oraz możliwość uszkodzenia samego czujnika, gdy pojazd przejedzie bez powietrza dystans do najbliższej wulkanizacji. Obsługa takiego systemu wymaga większej ilości czasu oraz specjalistycznej wiedzy technicznej z tego zakresu. Dodatkowo różnorodność procedur obsługi bezpośredniego TPMS, odnosząc się do marki pojazdów, wymaga niejednokrotnie użycia zaawansowanych narzędzi przez serwis oponiarski.

 

 

 

 

System pośredni – system do pomiaru ciśnienia wykorzystuje odczyty innych systemów samochodu, takich jak ABS i ESP. System mierzy ilość obrotów poszczególnych kół w zależności od przejechanej odległości. Gdy ciśnienie w ogumieniu spada, koło wykonuje więcej obrotów w porównaniu z innymi kołami - wtedy pojawia się ostrzeżenie o złym ciśnieniu. Zaletą systemu jest niezmienny koszt obsługi wymiany opon, gdyż usługa nie zajmuje więcej czasu aniżeli wymiana opon na kołach w samochodzie bez systemu TPMS. Nie wymaga również dodatkowej uwagi i obdukcji przy zmianie opon. Ryzyko uszkodzenia podczas wymiany praktycznie nie istnieje. Wadą jest konieczność stosowania takich samych opon, na jakich samochód wyjechał z fabryki, ponieważ różna konstrukcja opon może dawać różne wyniki kontroli.

 

 

Serwisowanie TPMS – sezonowa wymiana opon

Podczas standardowej wymiany opon obecność czujnika TPMS stwarza ryzyko jego uszkodzenia, dlatego obsługa kół powinna być wykonywana w warsztatach PSO FLOTA, które są do tego odpowiednio przygotowane i przeszkolone oraz wyposażone w specjalistyczne narzędzia i części zamienne. Serwisy te posiadają odpowiednią wiedzę z zakresu obsługi TPMS. Przystąpienie do wymiany opon w pojeździe wyposażonym w bezpośredni system TPMS poprzedzone jest obdukcją wizualną zaworu, a po demontażu opony - także samego czujnika. Dodatkowo serwis przystępuje do realizacji kilku dodatkowych czynności, które wydłużają czas wymiany opon, a mianowicie: upewnia się, iż podczas odbijania opony w kole nie ma ciśnienia, odbija stopkę w miejscu przeciwległym do zaworu – konieczne jest odpowiednie ułożenie opony względem odbijaka (podczas ściągania górnej stopki opony, zarówno łyżka, jak i ramię montażownicy są układane w odpowiedni sposób, aby uniknąć uszkodzenia czujnika). Podczas montażu opony konieczne jest odpowiednie ułożenie ramienia montażownicy względem czujnika. Wymiana opon na felgach z bezpośrednimi czujnikami TPMS wymaga wydłużenia czasu wykonania usługi w stosunku do operacji na standardowych kołach. Dodatkowo serwis ponosi odpowiedzialność za czujnik, którego koszt zakupu może wynosić nawet kilkaset złotych.

 

 

PSO FLOTA - Cennik usług TPMS

Nasi eksperci przygotowali dla Państwa ofertę na obsługę pojazdów wyposażonych w bezpośredni system ciśnienia TPMS. W celu jej poznania zapraszamy do kontaktu z naszym Biurem Obsługi Klienta - tel. 12 259 19 16, e-mail: flota@pso.pl.

Jednocześnie zapewniamy, iż dokładamy wszelkich starań, aby obsługa Państwa samochodów w serwisach PSO FLOTA była zgodna z najnowszymi wytycznym producentów pojazdów.

Liczymy, iż nasza nowa oferta spotka się z Państwa zainteresowaniem. Pozostajemy otwarci na zapytania.

Firma | dla Klienta indywidualnego | dla Serwisow | dla Klienta Flotowego | aktualności | polityka prywatności | kontakt

Zasady przechowywania plików cookie