×
« powrót
    26 października 2018

    O całorocznych…

    W najnowszym magazynie ŚWIAT OPON, Prezes Polskich Składów Oponiarskich opowiada o wzrastającej popularności opon całorocznych i odpowiada na pytanie czy tego typu opony zdominują rynek w Polsce. Zapraszamy do lektury.

    Opony całoroczne nie są nowością rynkową, funkcjonują w ofercie produktowej niektórych  producentów od wielu lat, np. rodzina opon Vector czy Nawigator jest już kilkanaście lat w ofercie Goodyeara. Faktem jest, że mamy obecnie do czynienia ze wzrastającą popularnością opon  całorocznych, a bierze się z to wielu czynników. Proponowane są one dla aut osobowych, dostawczych i dla SUV-ów, w praktycznie każdym  segmencie cenowym.

    Jest to m.in. skutek wprowadzonych w wielu krajach Europy przepisów nakładających na kierowców obowiązek posiadania opon zimowych. Polska jest jedynym krajem w tej części Europy, gdzie nie ma takich regulacji. W niektórych krajach kierowcy muszą poruszać się na zimówkach wtedy, kiedy wymagają tego warunki drogowe, bądź przepisy wprost nakładają obowiązek używania opon zimowych od 1 listopada do 31 marca.  Opony całoroczne mają homologację zimową i auto może jeździć na nich również zimą. Dodajmy, że są wprowadzane na rynek już praktycznie przez wszystkich producentów. Jest to niejako odpowiedź na zapotrzebowanie rynku, gdzie dla poruszających się aut lokalnie, na krótkich  dystansach, w miastach, gdzie rzadko leży śnieg, dla drugiego samochodu w gospodarstwie domowym poszukiwane były tańsze rozwiązania.


    Kolejny czynnik mający wpływ na popularność opon all season to coraz łagodniejsze, praktycznie bezśnieżne zimy, co dotyczy także Polski. Oczywiście należy patrzeć na to regionalnie, bo na Podhalu czy w Suwałkach nie ma klientów na takie opony, ale już we Wrocławiu, Poznaniu, Trójmieście czy Warszawie, gdzie trudno znaleźć zimą śnieg leżący dłużej niż kilka godzin, takie opony mają rację bytu.


    Polski rynek wymiany opon jest specyficzny – nie ma dokładnych danych, ilu jest takich kierowców, ale można spotkać sporo samochodów osobowych i zwłaszcza dostawczych, poruszających się cały rok na oponach zimowych. Ich kierowcy trzymają się zasady użytkowania tylko jednego kompletu opon przez cały rok i są to opony zimowe. Poruszanie się na takich „gumach” w lecie jest niebezpieczne. Mało się o tym mówi, ale efekt „pływania” pojazdu w zakrętach latem może mieć opłakane skutki i w takim przypadku stanowczo lepiej użytkować opony całoroczne.


    Oczywiście w testach opony całoroczne w warunkach letnich przegrywają z oponami letnimi, a na śniegu gorzej hamują od opon zimowych i tu jest właśnie rola serwisów oponiarskich, by swoich klientów uświadamiać, z czym wiąże się użytkowanie opon całorocznych. Klient ma wybór, ale musi zdawać sobie sprawę, ile kilometrów przejeżdża, gdzie się porusza i w jakich warunkach drogowych, bo opona całoroczna to nie jest panaceum na wszystkie warunki drogowe.

    Opony all season, jak można łatwo się domyślić, nie są promowane przez tradycyjnych sprzedawców, czyli serwisy oponiarskie. Powód jest oczywisty: auto „obute” w opony całoroczne serwisant traci z widoku na kilka lat. Nie sprzedaje mu usług wymiany dwa razy do roku i nie  sprzedaje mu przechowalni opon. Poza tym, kiedy samochód nie dojeżdża na usługi oponiarskie dwa razy w roku, nie można mu przy okazji  zaoferować innego rodzaju usług fast fit, które większość serwisów już ma w swojej ofercie. To są właśnie powody, dla których zdecydowana  większość opon całorocznych sprzedawana jest przez sklepy internetowe.


    Na rynku polskim udział rynkowy segmentu opon all season jest na poziomie około 6% (700 tys. szt.). Od kilku lat widać dynamikę wzrostu ich sprzedaży, prognozuje się nawet, że ich udział wyniesie w przyszłości około 10–12%.

    Wzrastające zainteresowanie oponami całorocznymi jest niewątpliwie kolejną zmianą, która dokonała się w branży oponiarskiej w ostatnich latach, ale czy opony te zdominują rynek w Polsce? Na pewno nie i nie musimy się obawiać, że zastąpią one opony i letnie, i zimowe. Niemniej jednak musimy fakt istnienia tego segmentu rynkowego przyjąć do wiadomości.

    Żródło: ŚWIAT OPON Magazyn branży oponiarskiej

    www.swiatopon.info